The cupids.

Tuesday, January 1, 2013

Cerpen 16 | Tiru.

"Kau tiru aku", jerit Fariz, "mengaku je lah. Apa yang susah sangat?"
Afiq terdiam. Sudah sejam setengah mereka berdua bertikam lidah, cuba membuktikan yang "bukan aku yang tiru kau. Kau yang tiru aku."

"Tengok ni, tandatangan aku lebih kurang macam kau. Nama aku Fariz, mula dengan huruf 'F'. Kau Afiq, mula dengan hruf 'A'. Kenapa perlu ada 'F' kat tandatangan kau? Kenapa bukan 'A'?"

Afiq mengeluh. "'F' tu nama bapak aku, Muhammad Faliq. Rilek ah, aku sayang abah aku. Kau kenapa?", Afiq cuba menyakinkan Fariz.

"Kau suka tengok bola?"
"Suka."
"Sejak bila?"
"Tahun lepas."
"Time tu baru kita kenal, kau tengok aku main futsal, tengok bola sini sana, kau pun terhegeh-hegeh nak ikut. Sebelum tu aku tanya kau, "tengok bola tak?" kau jawab kau tak suka."
"Bola semua orang pun boleh suka."

Fariz menggenggam tangannya sekuat hati. Rasa nak tumbuk je muka budak ni. "Tak semua," Fariz membalas ringkas. Nafasnya kini menjadi semakin rancak.

"Semua," Afiq berdegil.
"Kucing. Aku bela kucing sekor, kau pun nak sekor. Taleh jagakan kucing aku ke?"
"Aku tak suka berkongsi. That's why aku cari kucing lain."
"Maksudnya kalau aku takde kucing, kau memang tak cari la?"
"Aku memang dah lama nak bela pet sebenarnya."

"Pet? Banyak pet kat luaq sana. Hang pi la caghi tikoih ka, monyet ka, sugar-glider ka. Awat kena kucin jugak? Awat kena sama?"  Fariz melemparkan lagi soalan retorik dengan sedikit nada gertak.

"Rilek, rilek. Kau pun tiru aku. Aku suka minum kopi pepagi, kau pun ikot minum pepetang."
"Kopi tu dari sekolah menengah lagi aku dah minum. Memang feveret aku. Kau yang ikot aku."
"Asal lak? Aku punya feveret tu. Kau yang tiru aku. Bongok!" Muka Afiq bertambah merah.

Afiq lantas pergi ke dapur dan membancuh segelas kopi.
Dia datang kembali membawa gelas itu dan letak di atas meja.
"Aku minum kopi petang ni, tengok siapa ikut siapa. Oh, siapa TIRU siapa."

Fariz menyerah kalah. Afiq sememangnya seorang peniru. Tak salah pun meniru, cuma menjengkelkan.
Kalau aku dijadikan role-model, lain cerita, ada jugak bagusnya. Ini dah lain.
Individualiti Fariz bagaikan diragut dan dibawa pergi.
Dan setelah hilang, ia kembali, tapi kini diperagakan oleh orang asing yang dikeji.
Fariz mengeluh dan memandang jauh ke luar pintu yang bertinta hitam.
Dia mencapai kunci di tepi suis kipas dan terus berjalan keluar, kecewa, meninggkalkan Afiq yang kini sedang menikmati kopi di waktu petang, sambil membelai seekor kucing.

7 comments:

Haki said...

I love how your capture the frustration in this short scene. Haha...
Truth is we are all a bit of a copycat, I think.

Hunkiecrush said...

I just love the word 'LOVE' you just wrote. Haha. Everyone is a copy cat, but some people are 'more copy cat' than the others. Boleh camtu? :p

Haki said...

Boleh kott.. haha..
Boi, why don't you send your story to the ZINESATUMALAM thing? :)

PS: Can I correct my spelling here?
I meant "you" not "your" in the previous comment. =_=

Hunkiecrush said...

I know laaah typo. ;p
What? That's the biggest compliment I've heard this month. :p
But Zine1MLM is way better that this laa. Huhuhuhuuhu

Haki said...

Haha..what do you mean way better than this? Aren't they just like us too? People who haven't been published before? :) So, surely we can try. Let's all try! :D

Hunkiecrush said...

Hahaha.
Quietly chasing our dreams. :)

spankuning said...

Motifnya I baru baca benda ni! And motifnya ending dia macam tu. Rasa nak bagi penumbuk. Haha :D