The cupids.

Monday, August 27, 2012

Gila | 07

Bahagian tujuh.
"Azhar.." sesekali aku terbatuk pagi tu, mungkin kerana corong pernafasan yang selalunya merelakan nafas untuk berlari, kini remuk dan sempit nak mati.

Dia hanya memandang TV, tidak menghiraukan aku. Seakan-akan aku yang salah. Seakan-akan dendamnya pada aku masih tak berbalas. Padahal!

"Azhar, teman I pergi klinik?" bibir aku, aku ketapkan sekuatnya, kerana aku, aku tak pasti, pipi atau gigi yang sedang terketar. Bukan kerana takut. Aku pasti bukan kerana takut.

"Takpelah, I boleh pergi sendiri."

Aku terus meluru ke arah tandas, dan tatap wajah aku di dalam cermin. Siap-siap, aku terus pergi. Rutin harian aku cuba dimulakan. "Aku taklah cantik mana pun. Muka selenge. Hidung tak berapa nak mancung. Tapi bolehlah, comel. Kan? Kan?" Dan buat pertama kalinya aku menangis melihat si gadis di dalam cermin, yang rambutnya kusut, matanya lebam, bibirnya kering, perutnya tercalit segumpal warna ungu.

------------------------------------------------

Aku turun ke bawah. Berpakaian simple, dengan top tank dan jeans. Dan aku memandang kedai makan Azhar. AMIR'S CORNER. Aku teringat kisah dua bulan lalu. Ketika pertama kali aku berjumpa dia. Hari yang aku lakonkan watak gadis yang sedang sakit perut. Ironinya.

------------------------------------------------

Sampai di klinik, doktor tu masih ingat aku.
Aku tak ingat sangat apa yang kami sembang, tapi aku ada bagi tahu dia yang aku sedang disiksa lelaki gila. Dia ada cakap dia nak tolong, tapi aku cakap tak perlu, sebab aku tahu jalannya. Kemudian dia sentuh tangan aku, kini dengan perasaan tidak malu, tak macam dulu, ketika Amir ada disebelahku. Dia menyakinkan aku, yang dia boleh sembuhkan aku, supaya aku happy macam selalu. Aku tersenyum sipu, walaupun hati sedikit sayu.

"I care about you," ujar doktor.

Dan aku tersedar. Aku mungkin tak cantik. Tapi..

"You special. I susah nak jumpa orang yang ada vibe macam ni."

------------------------------------------------

Aku halau Amir Azhar si gila keluar dari apartment aku. Aku pun tak ingat bila masa aku bagi dia masuk sesuka hati. Aku halau dia macam nak gila, serupa macam dia. Aku harap dia faham betapa bencinya aku tengok muka dia yang handsome tapi perangai sakai. Aku menjerit sekuat hati, memecah sunyi ruang tinggi, "Sanggup kau pukul perempuan ha gila? Bangang! Berambus kau keluar rumah ni! Shuh! Pergi!!! Lelaki dayus!" dan layangkan gelas kaca ke lantai. Amir mencarut apa, aku pun malas nak dengar. Aku takkan bagi dia peluang untuk berkata-kata, sama seperti aku yang terkapai-kapai mencari peluang untuk berkata-kata semalam. Tapi aku ada tersentap sedikit bila dia berjaya mengungkapkan sebaris kata-kata ni, "kau ni dah cacat, takde siapa nak kat kau lah bhai!" Sedikit. Sesaat. Kemudian aku jadi garang balik. Dan berjaya halau dia keluar.
Setelah semuanya sudah pasti, yang kini aku boleh hidup tanpa dia di sisi, aku keluarkan handphone aku dan duduk di atas kerusi. Aku yakin dia sedang menunggu berita dari aku. So I called him.

"Helo Bernard."
"Hi. How are you feeling?"
"I'm great. Em, I already did it."
"You chase him out? Wow."
"Yes, exactly like you taught me, doctor."

11 comments:

dya anne J said...

i love it. yes. i suka twists yg ada dlm cerpen you. garapan realists ideal. yeayyyy <3

Hunkiecrush said...

You read all of em? Hehehe. Thank you Dyaaaa. :p

Naim H. said...

amboi ha sambung lg. saja nak suruh otak aku fikir. ade je idea kau. hahaha! *tunggu sambungan*

Hunkiecrush said...

Naim lambat pikappp hahaha. :p
Yess sirrrr.

dya anne J said...

mestilah i baca semua. fevret i 'nota-nota kecil'. huhuhihi. ;]]

Hunkiecrush said...

Likeeee. <3

spankuning said...

NO. grrrrrr.

Pelangi said...

So, she met a new guy. dan Tasya cacat plak?

hurm..

Hunkiecrush said...

Pelangi: Haha! Tak la cacat. Patah tangan je kot! Tgu next part k!

Pelangi said...

owh..okay...

eh, btw, boleh tak mintak awak baca jugak cerita saya and kritik apa yang patut?

the writer said...

Pelangi: Boleh ajeee. :)